I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ahad, 21 Mac 2010

asas keselamatan komputer

fungsi komputer yang mana bekerja dalam bentuk digital(1 dan 0),mnyebabkan ia mudah di tembusi dan sering terdedah kepada bermacam-macam ancaman.maka dengan itu,artikel ini diwujudkan bagi membantu pengguna untuk mengetahui tentang ancaman-ancaman dan keselamatan dalam menggunakan komputer.ancaman ini memberikan kesan yang besar kepada kita lebih-lebih lagi klu kita ini adalah seorang ahli perniagaan yang sentiasa bekerja dengan komputer.kerugian besar mungkin berlaku.samada dari segi wang,harta,masa dan sebagainya.Dimana-mana sahaja,keselamatan terhadap komputer adalah amat dititikberatkan walaupun kita ini tidak terlibat dalam perniagaan.

ancaman,,,apakah itu ancaman?ancaman/threat adalah suatu keadaan yang berpotensi yang membenarkan sistem komputer kita untuk dirosakkan.adapun terdapat 4 jenis ancaman iaitu:
  • interception-iaitu orang yang tidak dikenali melakukan kekacauan,mencuri data,dan merosakkan komputer
  • interuption-iaitu pencurian data melalui komunikasi.contohnya penggunaA menghantar data kepada penggunaB melalui email,tetapi semasa penghantaran antara penggunaA dan penggunaB,berlaku kecurian data.
  • modification-data yang dihantar antara penggunaA dan penggunaB telah diubah semasa penghantaran data antara penggunaA dan penggunaB.
  • Fabrication-data yang dihantar antara penggunaA dan penggunaB telah ditambah iaitu buat apa yang takda didalam data,perlu menggunakan skill untuk mengubahnya..
konsep seterusnya adalah vulnerability/kebocoran..vulnerability merujuk kepada suatu perlindungan yang lemah kepada komputer yang mana ianya mudah untuk diserang.perlindungan haruslah diberikan perhatian kepada hardware/perkakasan,software/perisian,dan juga data.

-hardware haruslah dilindungi agar ianya tidak mendapat serangan..kemungkinan serangan ialah seperti kecurian ataupun kerosakan..cara mencegahnya seperti memasang kunci pada pintu bilik menggunakan mangga(pengunci) ataupun perkakasan elektronik yang meminta kod daripada pengguna untuk masuk ke bilik.
-serangan pada perisian pula ialah merosakkan perisian tersebut dengan cara menghantar virus untuk makan confignya..config penting untuk melarikan perisian tersebut.cara pencegahan pelulah ada contribution manager software utiliti yang menjaga software berkenaan ...untuk pengetahuan anda,config boleh juga terpadam semasa kita upgrade komputer kita.
-serangan pada data iaitu kecurian,penghapusan,ataupun pegubahan.

hacker(penggodam) VS cracker
hacker ialah orang yang mempunyai kepakaran didalam pengaturcaraan komputer dan juga tahu mengubahsuai dan membina perisian dan juga perkakasan komputer.sebenarnya hacker lebih mengkhusus dalam kerja berkaitan mekanisme keselamatan sistem komputer dan rangkaian.hacker seringkali dikaitkan dengan jenayah komputer seperti menghantar virus untuk mencuri data,mengubah data..merosakkan komputer dan sebagainya..dan ini menyebabkan nama hacker itu rosak dan tercemar..hacker adalah seseorang penyelamat didalam mengatasi sesuatu masalah perkomputeran.kita perlu berhenti daripada menggelar hacker ini sebagai seseorang yang jahat.namun begitu,apabila seseorang hacker itu telah lari daripada tugas sebenarnya,maka ia dipanggil cracker..iaitu orang yang sering kali melakukan jenayah komputer.ilmu yang ada tidak digunakan kejalan yang baik.

Jenayah komputer
jenis-jenis jenayah komputer
  1. cybervandalisma  -gangguan sengaja,pencacatan,kemusnahan laman web ataupun sistem maklumat korporat.
  2. sniffer-memperhatikan segala kelakuan didalam rangkaian.yang mana menggunakan perisian tertentu.segala e-mail mungkin boleh dilihat dan e-mail tersebut boleh di ubah.bagaimana boleh di ubah sedangkan email telahpun di encrypt.?pastinya mempunyai skill tertentu.
  3. denial-of-sevice attacks(dos)-membanjiri server dengan ribuan permintaan palsu untuk menghancurkan rangkaian.Ini menyebabkan rangkaian tersebut tidak dapat diakses oleh pengguna lain.perlu diingat,didalam perniagaan,kegagalan sesuatu sistem maklumat itu untuk berfungsi menyebabkan kerugian yang mungkinnya mencapai tahap juta.
  4. identity theft-pencurian maklumat peribadi seperti sosial id , atau nombor kad kredit ,gambar,dan sebgainya daripada orang-orang yang tertentu,yg pastinya dia adalah sseorang yang berpengaruh.ia bertujuan untuk menyamar sebagai orang lain bagi menarik pelanggan-pelanggannya.
  5. phising-bunyinya pun macam fishing?memancing...haha!pastinya ia satu perangkap..phising ialah aktiviti penghantaran  meseg email kepada pengguna yang mana memujuk pengguna untuk klik satu link didalam email berkenaan.kemudian pengguna akan dibawa ke satu laman web,yang mana laman web tersebut kelihatan seperti perniagaan sah dan meminta pengguna memasukkan data peribadi mereka.sasaran phising ialah pelanggan bank.
  6. hoax-adalah suatu maklumat yang mana menceritakan tentang sesuatu yang tidak benar ataupun palsu yang menyebabkan seseorang itu menjadi takut .maklumat ini akan disebarkan di mana2 sahaja termasuklah sms dan sebgainya
  7. cetak rompak - suatu perbuatan yang mencuri hasil kerja orang lain tanpa hak.
sebenarnya,terdapat banyak lagi jenis2 jenayah komputer,namun setakat ini sahaja yang saya dapat utarakan kepada anda semua..

7 ulasan:

syafiq89 berkata...

bgus2....jgn putus asa tingkatkn usaha &kuasa yg anda ada...anda bolh pegi jau lagi 2 pon lw ada tambang lebi la...:p

syafiq89 berkata...

bgus2....jgn putus asa tingkatkn usaha &kuasa yg anda ada...anda bolh pegi jau lagi 2 pon lw ada tambang lebi la...:p

khai berkata...

iya..tq atas dorongan anda...moga ilmu ini dapat diterapkan didalam jiwa..n jgn dislahgunakan..cukup sekadar pengetahuan je..ya?

MiloMasihPanas berkata...

bleh la buka tusyen komputer pas nih??
brape yuran sebulan??
heheh

neo.. berkata...

salam bro,aku cadangkan kau pasang kemudahan untuk langgan artikel blog ni via email.Guna RSS feedburner.Salam.

Mytim Klang berkata...

izin share posting2nya. tq

Jocelyn Anastasia berkata...

Kunjungi Yuk Sambil Baca Baca Artikel
Jimat PKV
Jimat Kemenangan
Berita Terupdate
Cerita Sex Terbaru